logoPOlogoSejmlogoPlogoEPL

logoPO

 

czerwiec 2018

 

Port Lotniczy Warszawa – Modlin

 

1

Port Lotniczy Warszawa – Modlin uruchomiono w 2012 roku. W powstanie tego przedsięwzięcia łącznie z rozwojem połączeń drogowych zaangażowano około 1 mld złotych. Prawię połowę tych pieniędzy stanowiły środki pochodzące z funduszy Unii Europejskiej. Inwestycja okazała się sukcesem nie tylko w skali regionu czy kraju, ale także w wymiarze międzynarodowym.

 

Port Lotniczy Warszawa – Modlin posiada pełną infrastrukturę i ma ogromny potencjał, dzięki swoim zaletom jest najprężniej działającym lotniskiem w Europie. Szeroki zakres oddziaływania na terenie Polski oraz liczba odprawionych pasażerów sytuuje go dziś na piątym miejscu w Polsce. Lotnisko oddalone o 40 km od stolicy Polski stało się niezmiernie pomoce w funkcjonowaniu znacznie większego Portu Lotniczego Warszawa Chopina, a to za sprawą przejęcia rejsów tanich linii lotniczych.

 

W 2017 roku lotnisko Warszawa – Modlin przyjęło około 3 mln pasażerów. W celu dalszego dynamicznego rozwoju nie ma potrzeby angażowania dodatkowych środków publicznych. Do zwiększenia przepustowości – przyjęcia 6 mln pasażerów rocznie, przedsiębiorstwo musi wyemitować obligacje na kwotę 60 mln złotych. Suma ta pozwoli na zrealizowanie planów powiększenia terminala i prac na płytach postojowych, a także ulepszenia funkcjonowania portu lotniczego. Przeprowadzone analizy finansowe wykazały, że środki finansowe potrzebne na zrealizowanie planów inwestycyjnych spółka zarządzająca portem jest w stanie zarobić. Aby móc podjąć te działania, wymagana jest jednomyślna zgoda wszystkich wspólników. Jednakże Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, jako jedyne nie wyraża zgody na takie rozwiązanie. Planowana inwestycja budowy Centralnego Portu Lotniczego w Baranowie jest w dopiero w fazie wstępnej, nie dysponuje gruntem oraz projektem z niezbędnymi uzgodnieniami.

 

Teren, na którym ma powstać nowe lotnisko nie posiada również rozbudowanej infrastruktury transportowej, ani nie jest dobrze skomunikowany z Warszawą oraz innymi dużymi miastami Polski. Plan inwestycyjny zakłada wykupienie gruntów i wysiedlenie mieszkańców na co potrzebne są dodatkowe pieniądze. Również plany realizacyjne tej inwestycji są na tyle odległe (przewidziany termin zakończenia 2025 rok), że istnieje prawdopodobieństwo, że one nigdy nie powstaną.

 

Kolejną kwestią zagrażająca prawidłowemu funkcjonowaniu Portu Lotniczego Warszawa - Modlin jest odstąpienie Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej od obowiązku budowy wieży kontrolnej ruchu lotniczego oraz utrzymania systemu ILS (Instrument Landing System). Działania przedsiębiorstw współpracujących z Portem Lotniczym Warszawa – Modlin uniemożliwiają dalszy rozwój dobrze prosperującego przedsiębiorstwa.